Weblog

De stad na corona

dit artikel verscheen eerder in ROMagazine   ‘De stad’ overleeft ook corona. Aanvankelijke doemscenario’s zijn afgewend en Covid-19 lijkt niet voor grote trendbreuken te hebben gezorgd. Eerder zijn bestaande trends juist versneld. Uit de Amsterdamse ‘coronagesprekken’ blijkt dat de stad toch ook nu weer ‘leert’ van een recente pandemie: een verdere fragmentatie van tijd en […]

lees meer

Het belang van restaurants in de ontwikkeling tot stedeling

De zoveelste lockdown brengt de horecaondernemers in een lastig parket. En ook voor de consumenten is er veel te verliezen. Sociaalpsychologen wijzen steeds krachtiger op de ontwikkeling van scholieren en studenten voor wie twee jaren van sociale onthouding negatieve effecten kan hebben op hun toekomstige persoonlijkheid. Die sociale onthouding is niet enkel een gevolg van […]

lees meer

Flitsbezorging als voorbode van vitale buurten?

(verscheen 18 februari 2022 op romagazine.nl) De kenniseconomie is een stedelijke economie, die zich, naast behoefte aan een hoge mate van interactie, kenmerkt door enorme beweeglijkheid en (digitale) innovaties. De stad is bijgevolg ook nog eens het laboratorium waar deze innovaties getoetst worden. In de corona-pandemie heeft dit laboratorium vele keuzemogelijkheden aan de stadsbewoners geopenbaard, die […]

lees meer

Flexibel werken is als studeren

verscheen in november op ROMagazine.nl Wie regelmatig op de weg zit merkt dat het wegverkeer de laatste weken flink is toegenomen en dat aantal en omvang van de files weer groter worden. Wie bijvoorbeeld regelmatig Eindhoven moet ronden weet dat het verkeer daar op bijna alle momenten van de dag en week stuwt. Dat zegt […]

lees meer

Hightech en sociaalruimtelijke segregatie: omarm de economische dynamiek van de stad

verscheen in oktober op RoMagazine.nl In de eerste maanden van de coronacrisis werd de economie van Amsterdam hard geraakt. De werkgelegenheid in de creatieve beroepen en in de commerciële dienstverlening nam sterk af. Door de financiële hulpprogramma’s in Nederland was de situatie veel minder zorgwekkend dan in bijvoorbeeld New York. Maar het was flink schrikken. […]

lees meer

De anti-stedelijke rol van de auto lijkt uitgespeeld

verscheen in juni 2021 op Romagazine.nl Zijn we weer aanbeland in de jaren ’70 van de vorige eeuw, de hoogtijdagen van de suburbanisatie? Ik hoorde Taco van Hoek in BNR Breekijzer als verkapte woordvoerder voor het recente EIB-rapport Ruimtelijke ordening en bouwlocaties: De potentie van woningbouw in de groene omgeving verkondigen dat dit is wat […]

lees meer

De stad als natuurlijke habitat voor de mens? Coronavirus en ruimtelijke ordening.

verscheen eerder op ROMagazine.nl  Cities have always been the fireplaces of civilization, whence light and heat radiated out into the dark (Theodore Parker, 1810-1860) Dit citaat van de Amerikaanse predikant Theodore Parker is een elegante beschrijving van de stad, een bejubeling die ook bij economen en sociologen van voor en na Parker in wetenschappelijke termen […]

lees meer

Discriminatie en segregatie

verscheen eerder op ROMagazine.nl Is er in Nederland sprake van structurele discriminatie? De kranten staan er bol van, de experts op t.v. zijn niet aan te slepen, sociale media exploderen. Voetballen in georganiseerd verband is een stoomcursus geografie: door jarenlang de voetbalvelden van stad en regio te betreden krijg je, naast topografische kennis van je […]

lees meer

Het mobiliteitsvraagstuk in Jerevan, Tbilisi en Nederlandse steden

verscheen eerder op ROMagazine.nl “De grootste uitdaging van deze stad is het mobiliteitsprobleem”. Aan het woord is een architect uit Tbilisi (Georgië) die we ontmoetten op onze tour twee weken geleden door Armenië en Georgië. Miljoenensteden zijn het, Jerevan en Tbilisi. Voor een groot deel ogen ze als typische communistische steden met hun sociaal-realistische naoorlogse […]

lees meer

Is ‘tuinstadjes maken’ de nieuwe ontwerpopgave?

verscheen eerder op ROMagazine.nl Nederland is geen dichtbevolkt land, maar een dunbevolkte stad, wat betekent dat Nederland (sociaal)economisch suboptimaal presteert als gevolg van gebrekkige agglomeratiekracht. Agglomeratiekracht bestaat uit de voordelen van concentratie en specialisatie van bedrijvigheid, omvang en veelsoortigheid van bevolking, het delen van voorzieningen en diensten, het gemakkelijke matching van arbeidspotentieel en aanbod banen, […]

lees meer